Inleiding: Wanneer en hoe is dit idee ontstaan?

29 januari 2016 - Ameland, Nederland

Het rondleiden van toeristen in de natuur van het Waddengebied is iets wat ik samen met Jannie met hart en ziel heb gedaan en daar hebben we veel voor teruggekregen. In ons dagelijks leven halen we vaak en veel herinneringen op aan de belevenissen van de afgelopen jaren waarvan er ongetwijfeld van tijd tot tijd ook een aantal anekdotes in dit blog aangehaald zullen worden maar eerst even terug naar hoe het allemaal begon.

Mijn jeugd heb ik vanaf mijn vijfde jaar doorgebracht op Ameland waar mijn vader zelfstandig ondernemer werd in een beurtvaartbedrijf die lading van Ameland naar Harlingen en Leeuwarden vervoerde en weer andere lading mee terug nam naar het eiland. In die jaren (1970 -1980) was het merendeel van de beurtdiensten al overgeschakeld op wegtransport met vrachtwagens, wij waren de laatste beurtschippers van Nederland maar ik ben heel blij dat ik daar nog het nodige van heb meegemaakt. De liefde voor het varen is daar begonnen en dat betekent dat er ook uit die tijd wel eens een verhaaltje op tafel kan komen.

In 1979 viel het doek voor de beurtdienst en schakelde mijn vader over op rondvaarten met toeristen, die vracht liep er zelf op en af, daar hoefde je niet aan te tillen, dat was een voordeel maar er kwamen weer heel andere dingen bij kijken. De zomervakantie was de drukste periode, ik ging dan uiteraard elke dag mee varen en ik vond het geweldig, het was mijn lust en mijn leven. In 1983 kregen we een gast aan boord die later mijn vrouw zou worden en die samen met mij het rondvaartbedrijf zou voortzetten tot in 2015.

Nadat we het bedrijf een aantal jaren hadden gerund vroeg Jannie op een avond wat we later zouden gaan doen als we 'groot' waren. Ik had daar nog nooit over nagedacht maar zij kennelijk wel dus vroeg ik haar wat zij in het hoofd had. Ze zei dat het water haar altijd in de mond liep als er een artikel in een watersportblad stond waarin mensen vertelden dat ze de 'zaak' hadden verkocht, een boot gekocht en ermee over de binnenwateren van Europa gingen toeren. Alles wat ik had verwacht, dat niet. Ik wist wel dat ze met plezier meevoer op de boot maar omdat ze van de boerderij kwam had ik niet gedacht dat ze na dit varend bestaan weer het water op zou willen met een boot.

Het klonk mij echter als muziek in de oren en onder het genot van een glas wijn gingen we samen fantaseren over wat we dan allemaal zouden doen en waar we overal naartoe zouden willen varen. Het was kort na de wisseling van het millennium en we zouden nog zeker 15 tot 20 jaar moeten werken voordat wij daar aan toe zouden zijn maar de toon was gezet; dit was onze gezamenlijke droom, hier zouden we naartoe werken.

In 2015 was de verkoop van ons bedrijf een feit en hadden we de handen vrij om de droom waar te maken. De zakelijke afwikkeling vond half juli plaats en enkele dagen daarna hebben we de trossen losgegooid en en hebben we koers gezet richting de Oostzee waarvan een eerste verslag in de volgende post.